maandag 23 november 2009

Kattenshow

Afgelopen weekend waren wij met een standje aanwezig op de kattenshow in Antwerpen en heb ik dergelijk evenement voor het eerst meegemaakt. Het was reeds met een wrang gevoel dat ik hiernaartoe ging. Onze organisatie streeft naar sterilisatie en castratie terwijl de cattery’s hier aanwezig kweken met hun poezen en dit terwijl poezen in het asiel aan de lopende band geĆ«uthanaseerd worden! Natuurlijk, de poezen hier aanwezig zal je zelden in een asiel zien, zeker niet als zij een stamboom hebben waarvoor dik betaald werd. Er wordt dus duidelijk een onderscheid gemaakt tussen raskatten en huiskatten en zeker zwerfkatten behoren tot de laagste der rangen! Maar waarom dit onderscheid maken? Hebben raskatten een meerwaarde enkel en alleen omdat wij hen die geven? Ik vind van niet, alle katten gelijk voor de wet! Raskat, huiskat en zwerfkat!
Ook heb ik mijn ogen open getrokken toen ik zag hoe sommigen hun kat behandelden, veel affectie naar het dier toe heb ik niet gezien. Vele van de poezen zijn dit hele gebeuren reeds gewoon, maar verschillende zijn angstig door het vele lawaai, hebben stress, kruipen weg onder hun kussentje of in hun tentje, maar dan probeert het baasje de poes er hardnekkig uit te sleuren zodat ze zeker goed gezien kunnen worden. Misschien niet bij allen, maar bij velen is het hen duidelijk om het geld te doen, dit is geen dierenliefde maar regelrechte uitbuiting! Want hoewel verboden werden hier duidelijk kittens te koop aangeboden, de bordjes met opschrift “kittens te verkrijgen” waren bij vrijwel elke cattery waar te nemen! Waar is de inspectie van de FOD Volksgezondheid als je hen nodig hebt?! Een gemiddelde prijs van € 750 voor een kitten met stamboom wordt hier normaal gevonden, terwijl ik soms mensen aan de lijn krijg die achterover vallen omdat ik € 30 vraag voor een kitten dat gevaccineerd, ontvlooid en ontwormd werd. Dit bedrag is bovendien een bijdrage in de onkosten en geen aankoopsom, een kat is GEEN koopwaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten