dinsdag 17 augustus 2010

Jong leven vroegtijdig beëindigd

Dinsdag 17 augustus 2010, 17u30, gedaan met werken en op weg naar de bushalte. In de verte zie ik iets aan de kant van de weg liggen, ik hoop op een verloren kledingstuk, maar mijn vrees wordt bevestigd als ik nader. Een jong aangereden katje, nog geen 6 maanden oud, uit respect beslis ik dit arme dier aan de kant te leggen, weg van het verkeer, om te voorkomen dat onbenullen er nog eens over zouden rijden. Zijn roerloze lichaam was nog warm, het moest dus niet zo lang geleden gebeurd zijn, echter geen hartslag meer te bespeuren, ik kan enkel hopen dat hij op slag dood was. Een dame en een heer aan de bushalte bedankten me voor die daad, iedereen liep er gewoon voorbij, negeerden het feit dat hier juist een leven een abrupt einde had gekend. Ongelukken kunnen gebeuren, maar ik geloof dat veel ongelukken vermeden kunnen worden, maar dat de meeste mensen zelfs niet de moeite nemen om uit te wijken, laat staan om te stoppen om te kijken of ze nog hulp kunnen bieden of het dier aan de kant te leggen. De dame en heer aan de bushalte bevestigden mijn gedachten, de mensen hebben geen respect, denken enkel aan zichzelf.
Veel mensen zijn van mening dat een kat buiten moet kunnen lopen om gelukkig te zijn, het is dan wel zonde als dit geluk van korte duur was. Daarom, wie een katje adopteert en dit wil buitenlaten, ga dan eerst na of het daarvoor wel een veilige omgeving is, zijn er geen drukke straten in de buurt, laat uw kat buiten aan een drukke straat en je weet gewoon dat het een kwestie van tijd is eer er een ongeluk gebeurt. Een kat kan evenzeer gelukkig zijn binnen, als ze een speelkameraadje heeft, veel aandacht krijgt, veel afleiding en speelgoed ter beschikking heeft. Een afgebakende tuin kan ook soelaas bieden, is dit niet mogelijk, leer het katje dan dat hij de straat moet vermijden.
Allemaal tips opdat uw lieveling een gelukkig én lang leven zou kunnen lijden, maar vooral als laatste eerbetoon aan dat jonge leven dat veel te vroeg een einde kende, zoals er jaarlijks duizenden zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten